Ιστορικό τέλος ή ριζοσπαστική πολιτική διέξοδος;
*Του Τριαντάφυλλου Σερμέτη
Η μισή
θεραπεία μιας αρρώστιας οφείλεται στη σωστή διάγνωση.Η άλλη μισή οφείλεται στην
ανασύσταση της προσωπικής υπαρξιακής
ελευθερίας. Το 1887 ο Νίτσε είχε προβλέψει ότι οι επόμενοι δύο αιώνες θα είναι
οι αιώνες της πλήρους απαξίωσης των πάντων, του απόλυτα αρνητικού μηδενισμού.Τι
σημαίνει όμως μηδενισμός;Μηδενισμός υφίσταται όταν οι ύψιστες αξίες της
ανθρωπότητας απαξιώνουν τον εαυτό τους.Δεν υπάρχει το «γιατί», παρά μόνο
λειτουργεί το ένστικτο της ατομικής επιβίωσης χωρίς κάποιο στόχο. Με συμπληρωμένο
τον έναν από τους δύο αιώνες, η προφητεία του
επιβεβαιώνεται πλήρως. Ο τρόπος
που εξασκείται η πολιτική και διαρθρώνεται η οικονομία, καθώς και το κίνητρο για
την παραγωγή, μαρτυρούν το αληθές της πρόβλεψης.Κορύφωση της μηδενιστικής
αντίληψης επήλθε το 1992, όταν ο νεοφιλελεύθερος διανοητής Φουκουγιάμα είχε
γράψει ότι «η ιστορία τελείωσε».
Μέσα σ’αυτήν
την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της πλανητικής απαξίωσης, η Ελλάδα, ως ένα
μεταπρατικό μιμητικό κράτος, ενσώματωσε το «παράδειγμα» αυτό κακέκτυπα.Από το
1974 οι πολιτικές της ηγεσίες, μπολιασμένες με τη μηδενιστική ατομική νεοφιλελεύθερη βαρβαρότητα, δημιούργησαν ένα
κράτος χωρίς καμιά αξιοκρατία.Οι ποιότητες εκδιώχθηκαν και οι μετριότητες
επικράτησαν κάνοντας δόγμα τον αμοραλισμό, με όχημα την κατανάλωση ως τη μόνη
αξία με οποιοδήποτε μέσο.Οι πελατειακές σχέσεις
εντάχθηκαν σε αυτό το σχήμα, με αποτέλεσμα η διαφθορά να θεωρείται ως
ένα φυσιολογικό φαινόμενο. Με μέσο την εκπαίδευση οι ηγεσίες ποδηγέτησαν το
λαό. Η γνώση παράχθηκε ως χρηστικό μέσο και όχι ως
αυτοσκοπός αυτοβελτίωσης.Και γέμισε η Ελλάδα γνωστικούς καταρτισμένους αμόρφωτους.
Αυτή η μηδενιστική πνευματική παρακμιακή έκπτωση
είναι η αιτία της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε σήμερα.Η πολιτική διέξοδος από αυτή τη σκοτεινή εποχή θα προέλθει μόνο
όταν συγκροτηθεί μια ριζοσπαστική αξιακή
ταυτότητα, σε μια συλλογική ομάδα
ικανή να οδηγήσει τη χώρα στο μεταπαρακμιακό
φωτεινό μονοπάτι.Ριζοσπαστισμός σημαίνει η ολοκληρωτική αλλαγή του ανθρώπου
από τη ρίζα, η βαθύτερη πρωτογενής υπαρξιακή του αλλαγή.Αξιακή ταυτότητα είναι
η απελευθέρωση της ηθικοποίησης των ηθών, νοηματοδοτώντας το βίο. Με βάση
αυτούς τους ορισμούς, τα κριτήρια για τη μετάβαση στο μεταπαρακμιακό φωτεινό μονοπάτι προϋποθέτουν ένα νέο συνταγματικό πατριωτισμό κοινών αξιών,
που θα εστιάζεται σε μια πραγματικά άμεση
δημοκρατία.Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί με την ολοκληρωτική αναμόρφωση
του κράτους.Το σύστημα του κοινοτισμού είναι
το πιο πρόσφορο για να αναδομηθεί η άμεση δημοκρατία.Για να υπάρξει άμεση
δημοκρατία το κριτήριο είναι η αποκέντρωση
σε όλα τα επίπεδα, από το πληθυσμιακό μέχρι το κομματικό.Τα δημοψηφίσματα για όλα τα μεγάλα θέματα
αποτελούν προϋπόθεση της πραγματικής δημοκρατίας.Η δυνατότητα της ανακλητότητας των αιρετών συνιστά το
βάθεμα της συμμετοχής.Η παραγωγική
συγκρότηση στο κοινοτικό σύστημα λαμβάνει άλλα χαρακτηριστικά, σε ένα άλλο
μοντέλο, μη καταναλωτικό.Όλα αυτά προϋποθέτουν μια αναγκαιότητα πολιτιστικής αναγέννησης με κέντρο την
αναμόρφωση της εκπαίδευσης σε
ανθρωπιστική κατεύθυνση,η οποία θα παράγει ανθρώπους έντιμους και
καλλιεργημένους και θα δια-μορφώνει πνευματικά ολοκληρωμένες προσωπικότητες.
Ο
πολιτικός φορέας που θα
αναλάβει να πραγματώσει αυτές τις αλλαγές χρειάζεται να έχει ο ίδιος δημοκρατία στο εσωτερικό του, ώστε να
αναδειχθούν τα πρόσωπα εκείνα που θα εμπνεύσουν τις ριζοσπαστικές και αξιακές
καταστάσεις στον καθένα ξεχωριστά. Επομένως,
προαπαιτείται μια εσωτερική επανάσταση
του καθενός. Ο καθένας ξεχωριστά θα συγκροτήσει αμαζοποίητα ένα συλλογικό
υποκείμενο, για μια πραγματικά ριζοσπαστική αλλαγή,έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα
αυθόρμητα οργανωμένο πολιτικό ρεύμα.Για να οργανωθεί το
πολιτικό ρεύμα διεξόδου χρειάζεται υπαρξιακή
γνησιότητα προνομιακά εμπνευσμένων
ανθρώπων, που με την παρουσία τους θα εμπνεύσουν το εν λόγω πολιτικό ρεύμα.Η πολιτική διέξοδος που μπορεί να υπάρξει, για
να οδηγηθούμε σε ένα μεταπαρακμιακό
φωτεινό μονοπάτι, απαιτεί προνομιακές ψυχές.Αυτή είναι η πραγματική επανάσταση. Υπάρχουν άραγε
αυτοί οι άνθρωποι;
Θεολόγος-Φιλόλογος
Πρόεδρος της Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε Πέλλας
Δηλ. ο Νίτσε ήξερε τι θα συμβεί δύο αιώνες αργότερα; Δηλ. ήταν κάτοχος της αλήθειας που ισχυρίζεται ότι γνωρίζει την ανθρώπινη ψυχή και πώς αυτή θα δημιουργήσει; Με πιάνει σύγκρυο στη σκέψη ότι τελικά είμαι προβλέψιμος!
ΑπάντησηΔιαγραφή..."υπαρξιακή γνησιότητα προνομιακά εμπνευσμένων ανθρώπων"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεωρείς ότι είσαι ένας από αυτούς και γι' αυτό συν-σύστησες την "Έγερση";
Δεν ισχυρίστηκα ποτέ κάτι τέτοιο στο μυαλό σου είναι...
ΔιαγραφήΤότε, ποιούς προτείνεις; Γιατί αλλιώς, ξαναρωτάω, πώς θα τους αναγνωρίσουμε;
Διαγραφή..."η οποία θα παράγει ανθρώπους έντιμους και καλλιεργημένους και θα δια-μορφώνει πνευματικά ολοκληρωμένες προσωπικότητες"...
ΔιαγραφήΠολύ θα ήθελα να μάθω τον ορισμό του έντιμου ή καλλιεργημένου και πώς και από ποιόν διαμορφώθηκε. Δεν νομίζω να συνέπιπταν σαν ορισμοί την περίοδο της Αθήνας και του Βυζαντίου. Υπήρξε πολιτισμός μακροβιότερος του Βυζαντινού; Ή για 12 περίπου αιώνες, όλη αυτή η περιοχή ζούσε στην πλάνη;
Κυριε Στογιάννη μπορείτε να μας δώσετε εσεις εναν ορισμο του έντιμου και καλλιεργημένου και μετα εμεις να σας ρωτησουμε με τον τροπο που επιχειρείτε εσεις να το πραξετε, τι εννοειται. Ισως ετσι καταλαβετε οτι δεν ρωτατε τιποτα παραπανω απο αυτο που σας καιει υπαρξιακά. Βρείτε το, και μην αμυνεστε σε αυτούς που σας το δείχνουν.
ΔιαγραφήΦίλε "Ανώνυμε". Επειδή δεν περιμένω από κανένα να μου ορίσει τίποτε αλλά να συν-αποφασίσουμε τι είναι τι και όταν κρίνουμε απαραίτητο να το ξαναορίσουμε, θέτω στην βάσανο της συζήτησης μερικούς όρισμούς τους οποίους θεωρώ ότι δεν υπάρχουν αφ' εαυτών, οπότε η χρήση τους ως δεδομένων με φέρνει σε αδυναμία συμμετοχής σε μια κινητοποίηση. Δηλ. πιό συγκεκριμένα, επειδή τυγχάνω εκπαιδευτικός, αύριο εγώ πώς να παράξω έντιμους ανθρώπους; Με βάση τον ορισμό της Ε.Ε., του ΟΟΣΑ, του ΔΝΤ, του ΥΠΕΠΘ, της ΟΛΜΕ, της εκκλησίας, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΚΕ,...; Αλήθεια, γιατί υπογράφεις ως ανώνυμος; Αν υπάρξουν δύο ανώνυμοι πώς θα απευθυνθώ στον καθένα συγκεκριμένα;
ΔιαγραφήΚαι για να μη "μιλάμε στον αέρα":
ΔιαγραφήLacan:..."Στις τρεις φροϋδικές θέσεις περί αδυνάτου, κυβέρνηση, διαπαιδαγώγηση, ψυχανάλυση, θα προσθέσω μια τέταρτη, την επιστήμη. Με τη διαφορά πως οι επιστήμονες δεν ξέρουν ότι η θέση τους είναι αστήριχτη."...
http://www.antifono.gr/portal/Κατηγορίες/Βιολογία-Ψυχολογία-Εγκέφαλος/Συνεντεύξεις/2550-Ζακ-Λακάν-Ψυχανάλυση-επιστήμη-πολιτική.html
ή
"Το ουσιώδες της παιδείας αντιστοιχεί στη σχέση που θα εγκατασταθεί ανάμεσα στον ενήλικο και στο παιδί και στην εξέλιξη αυτής της σχέσης, η οποία εξαρτάται από αυτό που ο ένας και ο άλλος θα κάνουν." Ποτέ δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων το αποτέλεσμα (Καστοριάδης:«Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας» σελ. 110-111)
3 λαλούν και 2 χορεύουν
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι λίγους λες..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως, Τριαντάφυλλε, θεωρώ το άρθρο σου πετυχημένο αφού με αφορμή του μέχρι στιγμής έγιναν 8 σχόλια. Αυτός δεν είναι ο τακτικός στόχος μας, η συζήτηση;
ΑπάντησηΔιαγραφήπετυχημένο με 2 συνομιλητές...
Διαγραφήτι να σου πω τρομερή επιτυχία
σιγά μη συνωστίζεστε τόσο
ΣΧΟΛΙΑ ΝΑΙ- ΑΝΩΝΥΜΑ ΟΧΙ!
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εκπαιδευτικοί εν Δράσει"
Το blog eίναι χώρος ενημέρωσης, συζήτησης, ανταλλαγής απόψεων και ιδεών, εντελώς ελεύθερα, και δημοκρατικά. Ο καθένας έχει δικαίωμα να καταθέσει άποψη, πρόταση, ή να σχολιάσει την όποια πρόταση, ιδέα. Αλλά με ΥΠΟΓΡΑΦΗ, στα Ανώνυμα σχόλια εννοείται δεν απανταμε!
Για την αντιγραφή
Στογιάννης Θανάσης
"προϋποθέτουν ένα νέο συνταγματικό πατριωτισμό κοινών αξιών"
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να δούμε, τι σημαίνει πατριωτισμός στα νεότερα χρόνια από τη σύσταση του ελληνικού κράτους.
1.Ο Νικόδημος, "συνάδελφος" του Κανάρη γράφει ότι "η φιλοχρηματία και το φιλόπρωτον διεχώρισεν την Ελλάδα ώστε εκάστη πόλις και νήσος μόνη και μεμονωμένη καταναγκαζεται να αντιπολεμή τας δυνάμεις του σουλτάνου".
2.Ο Άγγλος γιατρός Julius Millingen έγραψε:"Και αφού οι νάυτες αρνήθηκαν να εκστρατεύσουν χωρίς την προκαταβολική εξόφληση των μισθών, δεν μπορούσαν ο Κουντουριώτης, Ο Τομπάζης, ο Μπότασης ή κάποιος από τους άλλους πλούσιους προεστούς να ανοίξουν, σ' αυτή την κρίσιμη στιγμή, τις ανεξάντλτες κάσες τους και να προσφέρουν το μικρό ποσό που χρειαζόταν; Δεν ήταν άλλωστε καμιά θυσία, αφού τα χρήματα θα εισπράττονταν αμέσως από τη δόση του δανείου που βρισκόταν κιόλας στη Ζάκυνθο"
3."Ο τουρκικός στόλος με σημαντικές απώλειες, μετά την καταστροφή των Ψαρών απόσύρθηκε στη Μυτιλήνη. Ο ελληνικός στόλος με ναύαρχο τον Ανδρέα Μιαούλη, τον Γεώργιο Σαχτουρη και τον Κων/νο Μποκουβάλα έφθασε στα Ψαρά στις 3 Ιουλίου και κατέλαβε το νησί εκδιώκοντας τους Τούρκους. ΣΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ Ο ΜΙΑΟΥΛΗΣ ΕΓΡΑΨΕ ΟΤΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΠΑΞΑΝ ΟΣΑ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΔΕΧΤΕΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ."
σελ. 35 Ε-Ιστορικά τ. 139 Η καταστροφή των Ψαρών.
Αν ο πατριωτισμός, που μεταφέρεται και σε άλλους εννοιολογικούς τόπους, είχε αυτά τα χαρακτηριστικά από αυτούς που τον υπηρέτησαν πρώτοι, αρνούμαι να συνταχθώ σε αυτόν τον στόχο.