Το διακύβευμα δεν είναι συντεχνιακό, το αίτημα είναι
πολιτικό
*Του Τριαντάφυλλου Σερμέτη
Πολλάκις
έχει ειπωθεί ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ράθυμοι, δεν
εργάζονται επαρκώς, έχουν μεγάλες
διακοπές και αδιαφορούν για το αντικείμενό τους. Το 2009 τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, που
στάλθηκαν επισήμως στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έδιναν μία εντελώς στρεβλή εικόνα για
τα εκπαιδευτικά ωράρια, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για μισθολογικές μειώσεις και
αύξηση του ωραρίου εργασίας των εκπαιδευτικών με τα οποία είμαστε αντιμέτωποι
σήμερα. Το Υπ.
Παιδείας είχε δώσει τότε 16 ώρες για όλους του εκπαιδευτικούς. Το
ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι γιατί να συμβαίνει αυτό από τις εκάστοτε
πολιτικές ηγεσίες. Η απάντηση είναι απλή: Καταρρακώνοντας
τους εκπαιδευτικούς στα μάτια της κοινωνίας επιδιώκεις να διαλύσεις την εκπαίδευση,
δημιουργώντας αμόρφωτους πολίτες, πολίτες χωρίς κριτήρια, άρα
χειραγωγήσιμους. Καταρρακώνοντας, όμως, τους έλληνες εκπαιδευτικούς
στα μάτια της υπόλοιπης Ευρώπης κάνεις την παιδεία βορά στα ξένα
συμφέροντα, με προφανή ανταλλάγματα, αδιαφορώντας κυνικά για το μέλλον αυτού
του τόπου.
Διεθνείς
μελέτες έχουν αποδείξει ότι το στρες αλλά και η μεγάλη ψυχοφθορά που
συνεπάγεται η διδασκαλία σε τάξη διαμορφώνουν το επιτρεπτό ωράριο των
εκπαιδευτικών παγκοσμίως.Μόνο στις τριτοκοσμικές και παρηκμασμένες κοινωνίες
συμπεριφέρονται στους δασκάλους τους ως σκλάβους, από την άποψη του ωραρίου και
της αμοιβής.Η διαφαινόμενη αύξηση του ωραρίου στην Ελλάδα, σε συνδυασμό
με τη μισθολογική μείωση που υπέστησαν οι εκπαιδευτικοί τα
τελευταία χρόνια, επιβεβαιώνουν μάλλον
μια παρηκμασμένη κοινωνία που οδεύει, αν δεν ανήκει ήδη, στον τρίτο κόσμο.Οι
συνθήκες εργασίες των εκπαιδευτικών αντανακλούν και τις συνθήκες εργασίας των
παιδιών.
Με
την επιβολή του μνημονιακού σκοταδισμού στην Ελλάδα τα νεοφιλελεύθερα σχέδια
μπήκαν σε εφαρμογή. Η μείωση του μισθού ήταν για όλο το δημόσιο τομέα το πρώτο μέτρο.
Άλλαξαν το νομικό πολιτισμό καταστρατηγώντας το
πειθαρχικό δίκαιο και επιχειρώντας να
εκφοβίσουν τους εκπαιδευτικούς με το επιχείρημα ότι, αν δεν εφαρμόσουν
την οποιαδήποτε οδηγία του Υπουργείου, θα τεθούν σε αργία και στο τέλος θα
απολυθούν. Συνέχισαν με το μέτρο των υποχρεωτικών μετακινήσεων, διαλύοντας τις
ζωές χιλιάδων οικογενειών. Στα πλαίσια αυτά, προχώρησαν σε ενοποίηση των νομών στις μεταθέσεις καθώς
και σε συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων.Σχεδίασαν την αξιολόγηση τιμωρητικά
και εισήγαγαν τον ανταγωνισμό και την ανθρωποφαγία μεταξύ των
συναδέλφων. Η αύξηση του διδακτικού
ωραρίου έρχεται να συμπληρώσει τον κρίκο μιας αλυσίδας που έφτιαξαν για να δέσουν τους εκπαιδευτικούς και να τους συντρίψουν.Είναι ξεκάθαρο ότι
το ζητούμενο δεν είναι κυρίως το οικονομικό πρόβλημα.Είναι η επίφαση για να
επιτύχουν κάτι πολύ χειρότερο:Να χτυπήσουν την καρδιά του εκπαιδευτικού
συστήματος,δηλαδή τον εκπαιδευτικό, προκειμένου να διαλύσουν
κάθε ευκαιρία για μόρφωση των παιδιών και να χειραγωγήσουν
απόλυτα τον ελληνικό λαό.Είναι πατριωτικό μας καθήκον πλέον να αντισταθούμε
σ’ αυτά τα σχέδια.
Χρειάζεται να γίνει κατανοητό στην κοινωνία
ότι επιχειρείται να δημιουργηθεί ένα σχολείο πολλών ταχυτήτων, που θα εξυπηρετεί
τα συμφέροντα της άρχουσας τάξης.Οι εξετάσεις που εισάγονται στα πειραματικά
σχολεία εξυπηρετούν αυτόν το στόχο.Θα δημιουργηθούν παντού τέτοια
σχολεία,προκειμένου να φοιτούν οι καλύτεροι μαθητές, με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα
σχολεία να στερηθούν το καλύτερο δυναμικό τους.Η αξιολόγηση, όμως, έχει σχέση
και με την επίδοση των μαθητών. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνονται δύο στόχοι:Ο
πρώτος στόχος είναι να απαξιωθούν τα δημόσια σχολεία, καθώς η αξιολόγηση θα
συνδέεται και με τη χρηματοδότηση των σχολείων. Και ένα σχολείο χωρίς μαθητικό
δυναμικό με καλές επιδόσεις θα υποχρηματοδοτείται, με συνέπεια το μαρασμό του και
εν τέλει το κλείσιμό του. Ο δεύτερος στόχος είναι να επιτευχθεί, μέσω της
υποχρηματοδότησης, η χαμηλή ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης που θα
οδηγήσει στη χαμηλή μόρφωση της πλειοψηφίας των παιδιών.Επομένως,με αυτό τον
τρόπο,δημιουργείται το ταξικό σχολείο.Τα πειραματικά σχολεία θα τροφοδοτούν την
κυρίαρχη τάξη με στελέχη ικανά να διοικήσουν τους μηχανισμούς και από τα υπόλοιπα σχολεία θα αποφοιτούν εκείνοι
οι οποίοι θα αποτελέσουν τη χειραγωγήσιμη φθηνή εργατική μάζα.
Οι
εκπαιδευτικοί οφείλουν να κατανοήσουν ότι το διακύβευμα δεν είναι συντεχνιακό.
Το αίτημα είναι πολιτικό. Τίθεται ζήτημα ζωής και
αξιοπρέπειας.Η ανήθικη πολιτική της νεοφιλελεύθερης βαρβαρότητας οδηγεί στην καταστροφή
και το μνημόνιο σε ένα φαύλο κύκλο ανισοτήτων. Η ενότητα, η ομοψυχία και η ενεργός
δράση είναι καθήκον όλων μας.Η πολιτική αυτή αλώνει τις ζωές μας και
καταρρακώνει την ύπαρξή μας.
* Πρόεδρος Α΄ΕΛΜΕ
Πέλλας
Θεολόγος-Φιλόλογος
Η συντριβή των εκπ/κων είναι πράγματι εδώ. Αφορά, όμως, τους δημόσιους εκπαιδευτικούς, που υποτιμούνται εδώ και χρόνια. Όλος ο αναβρασμός σχετικά με τις Πανελλαδικές, αποδεικνύει ότι οι εξετάσεις αυτές είναι το μοναδικό κομμάτι που, κυρίως, ενδιαφέρει παιδιά και γονείς. Πραγματικά, είναι θεσμός αδιάβλητος. Αλλά, αν εστιάσουμε στο περιεχόμενο των πανελλαδικών, μπορούμε να διαπιστώσουμε, ότι, ενώ αποτελούν εξετάσεις της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπ/σης, δε λαμβάνει υπόψη της το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων και τα δεδομένα μιας σχολικής τάξης δημόσιου σχολείου. Ο σκοπός μιας τελικής αξιολόγησης, εκτός από την απονομή τίτλων, τυπικά πρέπει να δίνει πληροφορίες για το κατά πόσο έχουν επιτευχθεί οι στόχοι των μαθημάτων, καθώς και αν υπήρξε αποτελεσματική διδασκαλία. Επίσης, η εγκυρότητα μιας αξιολόγησης καθορίζεται σε σχέση με τους διδακτικούς στόχους που έχουν τεθεί. Θυμάμαι, όμως, από την πρώτη δέσμη, που ήμουν πριν χρόνια, το περιχόμενο των σχολικών βιβλίων κάλυπτε σε ένα πολύ μικρό βαθμό το επίπεδο των ασκήσεων των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι καθηγητές έκαναν ό, τιμπορούσαν, αλλά ήμασταν υποχρεωμένοι να καταφύγουμε στα φροντιστήρια. Εκεί, οι τάξεις κατανέμονταν με βάση το επίπεδο των μαθητών, σε 4-5 άτομα και το μόνο ενδιαφέρον περιοριζόταν στην απόδοσή τους για τις τελικές εξετάσεις. Ένας καθηγητής φροντιστηρίων μου είπε ότι αυτός είναι μάχιμος εκπ/κός. Είναι μάχιμος κάποιος που διαχωρίζει κατ΄αυτόν τον τρόπο τους μαθητές του και ο μόνος σκοπός του είναι το τελικό αποτέλεσμα σε εξετάσεις, για προσωπική του διαφήμιση; Παιδεία δεν υπάρχει εδώ. Ένας μαθητής, με αυτόν τον τρόπο, δεν μπορεί να εξελιχθεί σε ενεργό πολίτη αργότερα. Είναι τραγικό να μη μένει καμία εκτίμηση σε δημόσιο αγαθό, τόσο μεγάλης σημασίας. Από τη διαρκή αφαίμαξη που υφίστανται οι γονείς, στρέφονται, αγανακτισμένοι, προς το δημόσιο σχολείο. Αυτό δεν έχει πρόσωπο και έτσι στρέφονται ενάντια σε εμάς τους εκπαιδευτικούς, που αποτελούμε την προσωποποίησή του.Αυτό, όμως, δε σημαίνει οτι είμαστε ανίκανοι και αναποτελεσματικοί.Σκοπός των εκπαιδευτικών ήταν πάντα το καλό δημόσιο σχολείο και η καλής ποιότητας ΔΩΡΕΑΝ δημόσιας Παιδείας. Η στήριξή τους προϋποθέτει στήριξη των εκπαιδευτικών που την απαρτίζουν και το αντίστροφο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΛΕΝΑ