Στείλτε το άρθρο σας στο elmepellas@yahoo.gr

Δεν θα αναρτώνται ανώνυμα και υβριστικά σχόλια

Παρασκευή 10 Μαΐου 2013

Όχι απλά στο Στόχαστρο. Στο Εκτελεστικό Απόσπασμα!



του Γιόρτσου Α. Γεώργιου 


Έφτασε λοιπόν η ώρα. Και οι αποφάσεις δύσκολες.
Όχι γιατί δεν υπάρχουν λόγοι. Όχι γιατί αντέχουμε κι άλλα χτυπήματα.
Αποφάσεις δύσκολες γιατί όταν είσαι με την πλάτη στον τοίχο καταλαβαίνεις ότι ο χρόνος τελειώνει και αντιλαμβάνεσαι την ανεπάρκειά σου να υπερασπιστείς θετικά τον εαυτό σου εδώ και δεκαετίες. Το τελευταίο θα αποτελέσει ξεχωριστό άρθρο σύντομα.
Αυτό που ανοίγεται τώρα όμως μπροστά μας  είναι ένα σταυροδρόμι που όποια απόφαση και να πάρουμε θα έχουμε απώλειες και μάλιστα επιπέδου φυσικής εξόντωσης.
Και δεν υπερβάλλω καθόλου.
Βεβαίως το ζήτημα είναι το τώρα, το σήμερα …. και πολύ περισσότερο το αύριο.
Θεωρώ και πάντα αντιμετώπιζα τον εαυτό μου ως επαγγελματία της εκπαίδευσης – όχι με τον επιθετικό προσδιορισμό της έκφρασης για να αποφύγω τις παρεξηγήσεις – αλλά  κατ’  ουσία προσπαθώ να τοποθετούμαι συνειδητά στο δύσκολο κομμάτι του επαγγελματικού προσδιορισμού  «εκπαιδευτικός» ώστε να γίνομαι συστατικό της εκπαίδευσης και όχι βιοποριστικού τύπου συμπλήρωμα όπως πολλοί στον κλάδο μας προέβαλαν τους εαυτούς τους επιδεικτικά επί δεκαετίες.
Τέρμα λοιπόν κατ’ αρχάς  ο επαρχιώτικος παροξυσμός όσων μπαίνοντας στην εκπαίδευση είδαν τη ζωή με άλλο μάτι και έκλεισαν το άλλο σε κάθε τι προσβάλλει την έννοια εκπαιδευτικός – παιδαγωγός.
Αυτά όσων αφορά στη σύντομη αυτοκριτική που όφειλα να κάνω ως κλάδος  και τέρμα με το αυτομαστίγωμα.  Ό,τι άλλο καταγράψω ως αυτοκριτική θα αποτελεί πλέον άκρατο βερμπαλισμό και θα παραβιάζει ανοιχτές θύρες.
Ήρθε λοιπόν και η σειρά μας στη σφαγή των αμνών και κοιτάμε μουδιασμένα να μας οδηγούν εκεί που πήγαν κι άλλοι.
Στο δρόμο αυτό λοιδορούμαστε,  διαπομπευόμαστε, βγαίνουν άπλυτα στη φόρα, το σύστημα για κάθε επιχείρημά μας έχει ένα παράδειγμα κακού εκπαιδευτικού και έτσι πείθει μια προ πολλού θυμωμένη μαζί μας κοινωνία να μας εκτελέσει με ευχαρίστηση.
Απεργία λοιπόν στις Πανελλαδικές…..
Ταμπού ή Πυρηνικό όπλο?
Μην απαντάτε!
Κανένα δεν είναι σωστό.
Ποτέ δεν πρέπει να διαλέγουμε τα άκρα. Ιδιαίτερα σε κρίσιμες στιγμές.


Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι η επιλογή της απεργίας σε ένα τόσο σημαντικό χρονικό διάστημα καθίσταται αυτομάτως απαγορευτική λόγω αυτή ακριβώς της κεφαλαιώδους σημασίας.
Σενάριο 1ο : Απεργία στις Πανελλαδικές  - 24 ωρη αρχικά και  πενθήμερη στη διάρκεια.
Απάντηση : Επίταξη, επίταξη επίταξη….. και η κοινωνία όρθια να πετροβολά.
Αποτέλεσμα : Πανελλαδικές μετ’ εμποδίων (εδώ σηκώνει πολλή κουβέντα) και κοινωνική ρήξη.
Συνέπειες : Πιθανή έναρξη διαπραγματεύσεων με το Υπουργείο που το αποτέλεσμά τους θα κριθεί δυστυχώς από τη διαπραγματευτική ικανότητα της ΟΛΜΕ – Πιθανός οδυνηρός συμβιβασμός
Κόστος : Απειλές για ΕΔΕ, επίταξη, φόβος, κοινωνική ρήξη
Πιθανή όμως και η σκλήρυνση της στάσης της Πολιτείας με αποτέλεσμα την ολομέτωπη σύγκρουση όπου θα πρέπει νε υπάρχουν ήδη προετοιμασμένες κινήσεις και συμμαχίες και με άλλους κοινωνικούς εταίρους ίσως δε και στροφή της αντίδρασης σε ριζοσπαστικού τύπου κινήσεις.

Σενάριο 2ο : Διεξαγωγή Πανελλαδικών χωρίς απεργία
Απάντηση :Σιωπή …. και η κοινωνία όρθια να χλευάζει.
Αποτέλεσμα : Πανελλαδικές κανονικά και αίσθημα ήττας και αποτυχίας
Συνέπειες  : Εφαρμογή των ψηφισθέντων, κανένα κόστος για ΚΑΝΕΝΑ. Αποθράσυνση κοινωνίας και πολιτείας εναντίων του κλάδου, διάλυση του συνδικαλισμού.
 Κόστος : Παταγώδης αποτυχία του σωματείου να υπερασπιστεί τα στοιχειώδη,  διάλυση εργασιακών σχέσεων άνευ αγώνα και άνευ διαπραγμάτευσης

Παρατηρούμε λοιπόν  ότι και στις δύο περιπτώσεις τα κόστη και οι συνέπειες μας βγάζουν σίγουρα χαμένους όπως και να το δει κανείς. Έχουμε λοιπόν να επιλέξουμε ανάμεσα στον αβέβαιο αγώνα και στο λιγότερο κακό. 

Ξέρετε, είναι τόσο δύσκολο, όσο δύσκολο είναι να επιλέξεις τον τρόπο να πεθάνεις. Και να πεθάνει δεν θέλει κανείς. Επιπλέον  εξαρτάται από τα πιστεύω και την ιδιοσυγκρότηση του καθενός.

Με το τελευταίο στο μυαλό θεωρώ ότι θα οδηγηθούμε σε στρατηγική ήττα σε κάθε περίπτωση λόγω και της πολύ-διάσπασης που θα παρατηρηθεί.  

Όλα αυτά με προβληματίζουν ιδιαίτερα και θα ήθελα να τα μοιραστώ με συναδέλφους που γνωρίζω ότι αγωνιούν και νοιάζονται για το αύριο. Όμως θα είχε ακόμη περισσότερη σημασία και αξία όλα αυτά να τα κάνουμε επιτέλους κοινά γιατί το μόνο πραγματικά θετικό από όλη την ιστορία ευελπιστώ ότι θα είναι η κινητοποίηση που θα προκύψει από τη συσσωρευμένη αδράνεια της μεταπολίτευσης.
 
 




8 σχόλια:

  1. Εγώ, πάντως,συνάδελφε Γιώργο, θα απαντήσω για την απεργία στις πανελλαδικές πως είναι ταυτόχρονα και ταμπού και πυρηνικό όπλο..Προσωπικά είμαι αντίθετη με απεργία μας μέσα σε πανελλαδικές εξετάσεις, ιδίως τη στιγμή που η θέση μας, θεωρώ δεν έχει υποστηριχτεί με τον κατάλληλο τρόπο. Αυτό δε θα το σχολιάσω εδώ.
    Όσο για την αυτοκριτική που κάνεις, θέλω να επισημάνω ότι μετά από μια περίοδο κρίσης, οι περισσότεροι θα έχουμε κάνει την αυτοκριτική μας και είναι πολύ σημαντικό για τη βελτίωσή μας. Το θέμα είναι να ξεπεραστεί η κρίση.
    Τέλος, θα μιλήσω σε προσωπικό επίπεδο και θα σου πω πως παλιά, όταν δούλευες στη δευτεροβάθμια, ήσουν πολύ εξυπηρετικός και πρόθυμος. Μπορώ να κρίνω, από εκεί, τη συνεισφορά σου και ως καθηγητής.Σε οποιοδήποτε επάγγελμα, χρειάζεται να διακρίνεται ο "επαγγελματισμός" του εργαζομένου και αυτό δεν πρέπει να αποτελεί σε καμία περίπτωση ταμπού. Ούτε, ακόμα και για εμάς τους εκπαιδευτικούς.
    Ελένη Σοφού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ελένη,ευχαριστώ για το σχόλιο, το εκτιμώ.
    Να σημειώσω ότι από τη δημοσίευση λείπει άλλη μια σελίδα που περιέχει και την κύρια τοποθέτησή μου....
    Περιμένω από τους διαχειριστές την επαναδημοσίευση
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ζητώ συυγνώμη από τον συντάκτη του άρθρου για το λάθος της μη ολοκληρωμένης δημοσίευσης.Το λάθος διορθώθηκε μόλις υπέπεσε στην αντίληψή μου.

      Διαγραφή
  3. Φίλε Γιώργο, οι προβληματισμοί που αναπτύσσεις είναι κατανοητοί και θεμιτοί στα πλαίσια λειτουργίας ενός δημοκρατικού πολιτεύματος, όπου ο εργαζόμενος έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να χρησιμοποιεί το όπλο της απεργίας, συνεκτιμώντας όλες τις παραμέτρους. Οι εξελίξεις των τελευταίων ωρών αποδεικνύουν ότι στη χώρα μας έχει πλέον εκλείψει και η δυνατότητα αυτή...
    Συνεπώς τα διλήμματα που θέτεις καθίστανται πλέον άνευ αντικειμένου, καθώς στερείται από τον εργαζόμενο εκπαιδευτικό η δυνατότητα να εκφράσει την άποψή του ή να εκδηλώσει την αντίθεσή του στην ασκούμενη μνημονιακή πολιτική.
    Η ιστορία θα δείξει, αν η σημερινή απόφαση της κυβέρνησης να επιτάξει τους εκπαιδευτικούς, πριν καλά καλά προλάβουν να αποφασίσουν να απεργήσουν, αποτελέσει την απαρχή για επερχόμενα δεινά στο χώρο της εκπαίδευσης. Πάντως ανάλογες μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν από αυταρχικά καθεστώτα αποτέλεσαν το έναυσμα για γενικευμένη κοινωνική εξέγερση, που οδήγησε στην κατάρρευσή τους.
    Σ'αυτήν την περίπτωση, βέβαια, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν δικαιωθεί ηθικά, αποτελώντας τη θρυαλλίδα για την αφύπνιση του λαού μας, που επί μία τριετία ανέχεται τη συνεχή υποβάθμιση του βιοτικού του επιπέδου.
    Οψόμεθα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε Γιάννη,
      αν οι απαίδευτοι μεταπράτες και υπάλληλοι αλλότριων συμφερόντων που έχουν αναλάβει εργολαβικά την κατεδάφιση κάθε δημοκρατικού και εργασιακού δικαιώματος αλλά κυρίως της ζωής όλων μας είχαν διαβάσει λίγη ιστορία θα μπορούσαν ίσως να συνετιστούν από όσα γράφεις. Αλλά, φευ, το επιστητό γι' αυτούς περιορίζεται στις ντιρεκτίβες των αφεντικών τους που πρέπει να εκτελέσουν κατά γράμμα. Θα μπορούσαν τουλάχιστον, μιας και η ποίηση - και οι ποιήτριες - ήλθαν στην επικαιρότητα επ' εσχάτοις (καίτοι για λόγους άσχετους προς το καθήκον των (αυτο)αποκαλούμενων πνευματικών ανθρώπων) να εγκύψουν στο ποίημα "Επί ασπαλάθων" του Σεφέρη. Το τέλος του ποιήματος είναι άκρως διαφωτιστικό...

      Διαγραφή
  4. Πράγματι, το άρθρο συντάχθηκε προγενέστερα της πρωτάκουστης αυτής απόφασης να είμαστε προληπτικά επιταγμένοι (δεν γνωρίζω αν χρησιμοποιώ την κατάλληλη ορολογία) και είναι λυπηρό που πλέον μας εξωθούν σε κάτι που ενώ έπρεπε να είναι λογικό, φαντάζει τώρα ακραίο.

    Σαφώς και συνεχίζω να διαμορφώνω την άποψή μου από τα δεδομένα που διαρκώς προστίθενται στο παζλ της παράνοιας που ζούμε ....και όντως περιμένω με ανυπομονησία και τη δική μας γενική συνέλευση.

    Κι επειδή τα πράγματα δείχνουν να ξεφεύγουν προτείνω την Τρίτη στη συνέλευσή μας ει δυνατόν να έχουμε και την τεχνική βοήθεια νομικού ώστε να γνωρίζουμε τι γίνεται στην ακραία αυτή περίπτωση.

    Δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα που μας στήνουν, αφού θεωρώ ότι το παιχνίδι "χοντραίνει" επικίνδυνα και κανείς δεν πρέπει να παρασυρθεί σε κάτι που δεν γνωρίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και μόνο το γεγονός οτι υπάρχει τόσο μεγάλος προβληματισμός και αγανάκτηση σε μια τέτοια κατάσταση που έχουμε φτάσει και εννοώ την επιστράτευση εργαζομένων σε μια ενδεχόμενη απεργία, είναι εξαιρετικά σημαντικό. Παντού, ολοι εκπαιδευτικοί που συναντώ, δείχνουν εξαιρετικά μεγάλη ευαισθητοποίηση για το θέμα αυτό.Στην ιστοσελίδα του αλφαβήτα, έχει αναρτηθεί σημείο που ονομάζεται "ενάντια στην επιστράτευση των εκπαιδευτικών".
    Συνάδελφε Γιώργο, διάβασα τη δεύτερη σελίδα σου και, πράγματι, είναι πολύ εύστοχος ο τρόπος που παρουσιάζεις τα θετικά και τα αρνητικά κάθε κατεύθυνσης που καλούμαστε να ακολουθήσουμε, γιατί πρέπει να σκεφτόμαστε όλες τις παραμέτρους.
    Προσωπικά έχω να δηλώσω πως σε μια σκληροπυρηνική κυβέρνηση απέναντι στον εργαζόμενο κόσμο, ο οποίο, αλλωστε, τροφοδοτεί την οικονομία της, είναι απαραίτητο να κάνουμε προσεκτικά βήματα και διπλωματικές κινήσεις. Δεν πρέπει, κατάρχάς να ξεχνάμε πως οι εκπαιδευτικοί αποτελούμαστε από άτομα που κατέχουν όλοι πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έχουν διοριστεί με αδιάβλητο τρόπο. Αυτό και μόνο μας θέτει σε μια αφετηρία αρκετά καλή. Οι άθλιοι σχολιασμοί που δεχτήκαμε, δε φανερώνουν, σε καμία περίπτωση, την αξία μας. Η επιστράτευση, που γίνεται για μιας ημέρας χάσιμου των πανελλαδικών, είναι τουλάχιστον προσβλητική. Λοιπόν,ακόμα και να δεν τα καταφέρουμε στην απεργία τώρα, λόγω εκφοβισμού, νομίζω ότι το γεγονός της επιστρατευσης, θα αποτελέσει ποτήρι που θα ξεχειλήσει και ως γεγονός θα κινητοποιήσει μεγάλη μάζα. Από εκεί και πέρα χρειάζεται να μη λείψει η δραστηριοποίησή μας. Και δε μιλάω μόνο για απεργίες, οι οποίες είναι απρόσωπες. Ποιός τρόπος μπορεί να ακολουθηθεί, δε γνωρίζω. Πάντως,χρειάζεται να διαλυθεί η ντροπή που νιώθουμε με ενδεχόμενη συμμετοχή μας στα κοινά.
    Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω οτι μια επόμενη κυβέρνηση που θα έρθει θα είναι καλύτερη. Δυστυχώς έτσι πιστεύουμε, αλλά δεν ισχύει. Κανείς δεν είναι πραγματικά δίπλα μας. Δεν υποστηρίζω κανένα κόμμα, αλλά πιστεύω ότι αν αισθανθούμε εμείς δυνατοί, αν είμαστε ενωμένοι και δείξουμε τη δύναμή μας, θα ισχυροποιήσουμε και όποια κυβέρνηση απέναντι στις εξωτερικές πιέσεις που την "στριμώχνουν".Και θα υπάρχει όφελος για όλους μας.
    Ελένη Σοφού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύστοχη η παρατήρησή σου ότι στη συντριπτική πλειοψηφία μας είμαστε υπάλληλοι ανώτατης εκπαίδευσης - βεβαίως αυτό δεν μας καθιστά αυτομάτως εξυπνότερους (sic) -:) - αλλά ασφαλέστατα μας δίνει προβάδισμα στον τρόπο που θα διαχειριστούμε την κρίση σε σχέση με άλλους πιο "σκληροτράχηλους" κλάδους.....
      αρκεί να ενεργοποιήσουμε την πιο υγιή μας ενέργεια!

      Αναμένω μεγάλη συμμετοχή την Τρίτη και ευελπιστώ ότι θα ακουστεί πλήθος προτάσεων ώστε να υπάρξουν και εναλλακτικές μέσα στον μονόδρομο της κατά μέτωπον σύγκρουσης.
      Μόνο έτσι λειτουργεί ορθά η τεχνική της λήψης αποφάσεων - όταν υπάρχουν σχέδια και εναλλακτικές, υπολογισμένα κόστη και συνέπειες καθώς και οφέλη.
      Τέλος και για να μεταφέρω προβληματισμό ...σε μια μάχη υπάρχουν κανόνες εμπλοκή που αυτή τη στιγμή θεωρώ ότι είμαστε πολύ κοντά να τους ενεργοποιήσουμε αλλά και απεμπλοκής όπου εκεί το momentum (timing) παίζει πρωτεύοντα ρόλο.
      Καλό ξημέρωμα

      Διαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας....