Στείλτε το άρθρο σας στο elmepellas@yahoo.gr

Δεν θα αναρτώνται ανώνυμα και υβριστικά σχόλια

Κυριακή 17 Μαρτίου 2013

Το ερώτημα είναι: "Ποιά αξιολόγηση» ή αν «Έχει νόημα η αξιολόγηση";

Του Θανάση Στογιάννη

Για το 2009, τα αποτελέσματα του προγράμματος PISA σε έξι τομείς όσον αφορά τη γλώσσα, έναν τα μαθηματικά και έναν τις φυσικές επιστήμες φαίνονται στους παρακάτω ταξινομημένους πίνακες. ( Πηγή: http://www.kee.gr/attachments/ file/PISA%202009_Greek_Report_I.pdf ) . Δεν έχουν συμπεριληφθεί οι χώρες με βαθμολογία χειρότερη από αυτήν της Ελλάδας επειδή ο σκοπός της συγκεκριμένης παρουσίασής μου δεν το απαιτούσε.
Σε κάθε πίνακα, με τα πράσινα στοιχεία παρουσιάζονται οι επιδόσεις των καλύτερα βαθμολογικά χωρών παγκοσμίως μέχρι την καλύτερη ευρωπαϊκή,
πλην της Φιλανδίας, ενώ με τα κόκκινα οι επιδόσεις των καλύτερων ευρωπαϊκών χωρών μέχρι αυτών της Ελλάδας. Ο αριθμός που βρίσκεται δίπλα σε κάθε στήλη είναι, για τον μεν πράσινο, η διαφορά της καλύτερης παγκοσμίως βαθμολογίας από αυτή της καλύτερης ευρωπαϊκής, για τον δε κόκκινο η διαφορά της καλύτερης ευρωπαϊκής από αυτήν της Ελλάδας. Ήδη με την πρώτη ματιά βγαίνουν κάποια συμπεράσματα για το αν και κατά πόσο είναι τόσο άσχημη η κατάσταση στην Ελλάδα. Τέλος, ο τρίτος, δεκαδικός αριθμός εκφράζει μια σύγκριση αυτών των διαφορών μεταξύ τους και υπολογίζεται χρησιμοποιώντας τον τύπο

«δεκαδικός αριθμός»= μεγαλύτερη διαφορά-μικρότερη διαφορά
                                                  μεγαλύτερη διαφορά

και είναι κόκκινου χρώματος αν η μεγαλύτερη διαφορά είναι μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ενώ πράσινου στην αντίθετη περίπτωση. Αν προσθέσουμε τις επιμέρους διαφορές βγαίνει ένα συμπέρασμα για το πόσο χειρότερη από την παγκοσμίως καλύτερη χώρα είναι η καλύτερη ευρωπαϊκή, δηλ. 1.45, και πόσο χειρότερη είναι η Ελλάδα από την καλύτερη ευρωπαϊκή, δηλ. 0.73. Αν σε όλες -να υποθέσουμε –τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν εφαρμοσθεί συστήματα αξιολόγησης και υπάρχουν αυτά τα αποτελέσματα τότε τίθεται το ερώτημα: «έχει νόημα η αξιολόγηση»; Από την άλλη, αν στο χειρότερο μισό συμπεριλαμβάνονται χώρες με έντονο ανταγωνισμό στην κοινωνική τους οργάνωση π.χ. ΗΠΑ, Ταϊβάν, Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και στο πρώτο μισό π.χ. Σαγκάη, Κορέα, Χονγκ-Κονγκ, τι συμπέρασμα να βγάλουμε για τα ανταγωνιστικά ή τα συνεργατικά σχολεία, ανοιχτά ή κλειστά στην κοινωνία σχολεία; Πάντως, ένα από τα συμπεράσματα είναι ότι ανάλογα με την πολιτική τοποθέτησή του ο καθένας μπορεί να ισχυρισθεί αυτό που θέλει χρησιμοποιώντας αντικειμενικές μετρήσεις.

Τέλος, σύμφωνα με την «Έκθεση της ΕΕ για την εκπαίδευση: ικανοποιητική πρόοδος, χρειάζονται όμως περισσότερες προσπάθειες για να επιτευχθούν οι στόχοι» (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-488_el.htm) για την δεκαετία 2000-2010 τέθηκε ως στόχος η αύξηση των πτυχιούχων μαθηματικών, θετικών επιστημών και τεχνολογίας κατά 15%, στόχος που τελικά ξεπεράστηκε κατά πολύ φθάνοντας το 37%. Δηλ. θα χρειάζονταν περισσότεροι εκπαιδευτικοί αυτών των κλάδων και επειδή θα έπρεπε να προσλάβουν από τους ήδη υπάρχοντες θα έπρεπε, να γίνουν πιο ελαστικά τα κριτήρια επιλογής τους. Αν για κάποιο λόγο αποφασισθεί –από ποιους ειδικούς;- ότι πρέπει να αυξηθούν οι απόφοιτοι των ανθρωπιστικών σπουδών, θα περισσέψουν οι μαθηματικοί κ.λ.π. αυτοί που την προηγούμενοι δεκαετία είχαν κριθεί ικανοί για την εκπαίδευση!
Σε αυτές τις μετρήσεις που αποκτούν βαρύτητα εξ αιτίας της «επιστημονικότητας» που επικαλούνται ότι διαθέτουν, ας αντιπαρατεθούν μερικές φιλοσοφικές ή ψυχαναλυτικές θέσεις όπως του Καστοριάδη : «Το ουσιώδες της παιδείας αντιστοιχεί στη σχέση που θα εγκατασταθεί ανάμεσα στον ενήλικο και στο παιδί και στην εξέλιξη αυτής της σχέσης, η οποία εξαρτάται από αυτό που ο ένας και ο άλλος θα κάνουν.» («Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας» σελ. 110-111) ή του Φρόυδ, που ενστερνίζεται και ο Λακάν, για το «αδύνατο της διαπαιδαγώγησης»
Αλλά ακόμη και αν δεχθούμε την αξιολόγηση, ποιος είναι ο αξιόπιστος φορέας που θα εγγυηθεί γι’ αυτήν; Θα είναι δημόσιος όπως όλες οι «ανεξάρτητες αρχές» ή ιδιωτικός κάτι αντίστοιχο των Μοody's, Standard and Poor's και Fitch με τον ρόλο που παίζουν στη χειραγώγηση της κοινής γνώμης;
Κατά της αξιολόγησης, λοιπόν, αλλά συμβιβασμός και πρόταση για αξιολόγηση όπως αυτή προτείνεται από το ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. με το σκεπτικό ότι όσο και να απορρίπτεις τον καπιταλισμό δεν μπορείς να κινηθείς αγνοώντας ότι ζεις μέσα σ’ αυτόν.


Στην Κατανόηση Κειμένου


Σαγκάη-Κίνα
556
48
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Κορέα
539
Φινλανδία
536
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
533
Σιγκαπούρη
526
Καναδάς
524
Νέα Ζηλανδία
521
Ιαπωνία
520
Αυστραλία
515
Ολλανδία
508
25
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Βέλγιο
506
Νορβηγία
503
Εσθονία
501
Ελβετία
501
Πολωνία
500
Ισλανδία
500
ΗΠΑ
500
Λιχτενστάιν
499
Σουηδία
497
Γερμανία
497
Ιρλανδία
496
Γαλλία
496
Ταϊβάν
495
Δανία
495
Ηνωμένο Βασίλειο
494
Ουγγαρία
494
Πορτογαλία
489
Μακάο-Κίνα
487
Ιταλία
486
Λετονία
484
Σλοβενία
483
Ελλάδα
483

0,48





στην επιμέρους κλίμακα εντοπισμού  πληροφορίας


Σαγκάη-Κίνα
549
36
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Κορέα
542
Φινλανδία
532
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
530
Ιαπωνία
530
Σιγκαπούρη
526
Νέα Ζηλανδία
521
Ολλανδία
519
Καναδάς
517
Βέλγιο
513
45
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Αυστραλία
513
Νορβηγία
512
Λιχτενστάιν
508
Ισλανδία
507
Σουηδία
505
Ελβετία
505
Εσθονία
503
Δανία
502
Ουγγαρία
501
Γερμανία
501
Πολωνία
500
Ιρλανδία
498
Ταϊβάν
496
Μακάο-Κίνα
493
Κροατία
492
ΗΠΑ
492
Γαλλία
492
Σλοβακία
491
Ηνωμένο Βασίλειο
491
Σλοβενία
489
Πορτογαλία
488
Ιταλία
482
Ισπανία
480
Τσεχία
479
Αυστρία
477
Λιθουανία
476
Λετονία
476
Λουξεμβούργο
471
Ρωσία
469
Ελλάδα
468


0,20





στην επιμέρους κλίμακα σύνθεσης και ανάλυσης κειμένου


Σαγκάη-Κίνα
558
54
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλλανδίας
Κορέα
541
Φινλανδία
538
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
530
Σιγκαπούρη
525
Καναδάς
522
Ιαπωνία
520
Νέα Ζηλανδία
517
Αυστραλία
513
Ολλανδία
504
20
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλλανδίας
Βέλγιο
504
Πολωνία
503
Ισλανδία
503
Νορβηγία
502
Ελβετία
502
Γερμανία
501
Εσθονία
500
Ταϊβάν
499
Λιχτενστάιν
498
Γαλλία
497
Ουγγαρία
496
ΗΠΑ
495
Σουηδία
494
Ιρλανδία
494
Δανία
492
Ηνωμένο Βασίλειο
491
Ιταλία
490
Σλοβενία
489
Μακάο-Κίνα
488
Τσεχία
488
Πορτογαλία
487
Λετονία
484
Ελλάδα
484


0,63






στην επιμέρους κλίμακα αναστοχασμού και αξιολόγησης


Σαγκάη-Κίνα
557
47
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Κορέα
542
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
540
Φινλανδία
536
Καναδάς
535
Νέα Ζηλανδία
531
Σιγκαπούρη
529
Αυστραλία
523
Ιαπωνία
521
ΗΠΑ
512
Ολλανδία
510
21
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Βέλγιο
505
Νορβηγία
505
Εσθονία
503
Ηνωμένο Βασίλειο
503
Σουηδία
502
Ιρλανδία
502
Πολωνία
498
Λιχτενστάιν
498
Ελβετία
497
Ισλανδία
496
Πορτογαλία
496
Γαλλία
495
Ταϊβάν
493
Δανία
493
Λετονία
492
Γερμανία
491
Ουγγαρία
489
Ελλάδα
489


0,55





στην επιμέρους κλίμακα συνεχών κειμένων


Σαγκάη-Κίνα
564
51
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Κορέα
538
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
538
Φινλανδία
535
Καναδάς
524
Σιγκαπούρη
522
Ιαπωνία
520
Νέα Ζηλανδία
518
Αυστραλία
513
Ολλανδία
506
19
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Νορβηγία
505
Βέλγιο
504
Πολωνία
502
Ισλανδία
501
ΗΠΑ
500
Σουηδία
499
Ελβετία
498
Εσθονία
497
Ιρλανδία
497
Ουγγαρία
497
Γερμανία
496
Ταϊβάν
496
Δανία
496
Λιχτενστάιν
495
Γαλλία
492
Ηνωμένο Βασίλειο
492
Πορτογαλία
492
Ιταλία
489
Μακάο-Κίνα
488
Ελλάδα
487


0,63






στην επιμέρους κλίμακα μη συνεχών κειμένων


Κορέα
542
28
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Σαγκάη-Κίνα
539
Σιγκαπούρη
539
Φινλανδία
535
Νέα Ζηλανδία
532
Καναδάς
527
Αυστραλία
524
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
522
Ιαπωνία
518
Ολλανδία
514
42
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Εσθονία
512
Βέλγιο
511
Λιχτενστάιν
506
Ηνωμένο Βασίλειο
506
Ελβετία
505
ΗΠΑ
503
Ταϊβάν
500
Ισλανδία
499
Νορβηγία
498
Σουηδία
498
Γαλλία
498
Γερμανία
497
Πολωνία
496
Ιρλανδία
496
Δανία
493
Πορτογαλία
488
Ουγγαρία
487
Λετονία
487
Μακάο-Κίνα
481
Ιταλία
476
Σλοβενία
476
Τσεχία
474
Ισπανία
473
Ελλάδα
472


0,33





μαθηματικά


Σαγκάη-Κίνα
600
74
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Σιγκαπούρη
562
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
555
Κορέα
546
Ταϊβάν
543
Φινλανδία
541
Λιχτενστάιν
536
Ελβετία
534
Ιαπωνία
529
Καναδάς
527
Ολλανδία
526
60
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Μακάο-Κίνα
525
Νέα Ζηλανδία
519
Βέλγιο
515
Αυστραλία
514
Γερμανία
513
Εσθονία
512
Ισλανδία
507
Δανία
503
Σλοβενία
501
Νορβηγία
498
Σλοβακία
497
Γαλλία
497
Αυστρία
496
Πολωνία
495
Σουηδία
494
Τσεχία
493
Ηνωμένο Βασίλειο
492
Ουγγαρία
490
Λουξεμβούργο
489
Πορτογαλία
487
Ιρλανδία
487
ΗΠΑ
487
Ιταλία
483
Ισπανία
483
Λετονία
482
Λιθουανία
477
Ρωσία
468
Ελλάδα
466


0,19





φυσικές επιστήμες


Σαγκάη-Κίνα
575
47
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Φινλανδία
554
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
549
Σιγκαπούρη
542
Ιαπωνία
539
Κορέα
538
Νέα Ζηλανδία
532
Καναδάς
529
Εσθονία
528
58
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
Αυστραλία
527
Ολλανδία
522
Λιχτενστάιν
520
Γερμανία
520
Ταϊβάν
520
Ελβετία
517
Ηνωμένο Βασίλειο
514
Σλοβενία
512
Μακάο-Κίνα
511
Πολωνία
508
Ιρλανδία
508
Βέλγιο
507
Ουγγαρία
503
ΗΠΑ
502
Νορβηγία
500
Τσεχία
500
Δανία
499
Γαλλία
498
Ισλανδία
496
Σουηδία
495
Λετονία
494
Αυστρία
494
Πορτογαλία
493
Λιθουανία
491
Σλοβακία
490
Ιταλία
489
Ισπανία
488
Κροατία
486
Λουξεμβούργο
484
Ρωσία
478
Ελλάδα
470


0,19


2 σχόλια:

  1. "Εκπαιδευτικοί εν Δράσει"
    Το blog eίναι χώρος ενημέρωσης, συζήτησης, ανταλλαγής απόψεων και ιδεών, εντελώς ελεύθερα, και δημοκρατικά. Ο καθένας έχει δικαίωμα να καταθέσει άποψη, πρόταση, ή να σχολιάσει την όποια πρόταση, ιδέα. Αλλά με ΥΠΟΓΡΑΦΗ, στα Ανώνυμα σχόλια εννοείται δεν απανταμε!
    Για την αντιγραφή
    Στογιάννης Θανάσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας....