Του Θανάση Στογιάννη
Για το 2009, τα αποτελέσματα του
προγράμματος PISA σε έξι τομείς όσον αφορά τη γλώσσα, έναν τα μαθηματικά και
έναν τις φυσικές επιστήμες φαίνονται στους παρακάτω ταξινομημένους πίνακες. ( Πηγή: http://www.kee.gr/attachments/
file/PISA%202009_Greek_Report_I.pdf ) . Δεν έχουν συμπεριληφθεί οι χώρες με
βαθμολογία χειρότερη από αυτήν της Ελλάδας επειδή ο σκοπός της συγκεκριμένης
παρουσίασής μου δεν το απαιτούσε.
Σε κάθε πίνακα, με τα πράσινα
στοιχεία παρουσιάζονται οι επιδόσεις των καλύτερα βαθμολογικά χωρών παγκοσμίως μέχρι
την καλύτερη ευρωπαϊκή,
πλην της Φιλανδίας, ενώ με τα κόκκινα οι επιδόσεις των
καλύτερων ευρωπαϊκών χωρών μέχρι αυτών της Ελλάδας. Ο αριθμός που βρίσκεται
δίπλα σε κάθε στήλη είναι, για τον μεν πράσινο, η διαφορά της καλύτερης
παγκοσμίως βαθμολογίας από αυτή της καλύτερης ευρωπαϊκής, για τον δε κόκκινο η
διαφορά της καλύτερης ευρωπαϊκής από αυτήν της Ελλάδας. Ήδη με την πρώτη ματιά
βγαίνουν κάποια συμπεράσματα για το αν και κατά πόσο είναι τόσο άσχημη η
κατάσταση στην Ελλάδα. Τέλος, ο τρίτος, δεκαδικός αριθμός εκφράζει μια σύγκριση
αυτών των διαφορών μεταξύ τους και υπολογίζεται χρησιμοποιώντας τον τύπο
«δεκαδικός αριθμός»= μεγαλύτερη διαφορά-μικρότερη διαφορά
μεγαλύτερη διαφορά
και είναι κόκκινου
χρώματος αν η μεγαλύτερη διαφορά είναι μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ενώ
πράσινου στην αντίθετη περίπτωση. Αν προσθέσουμε τις επιμέρους διαφορές βγαίνει
ένα συμπέρασμα για το πόσο χειρότερη από την παγκοσμίως καλύτερη χώρα είναι η
καλύτερη ευρωπαϊκή, δηλ. 1.45,
και πόσο χειρότερη είναι η Ελλάδα από την καλύτερη ευρωπαϊκή, δηλ. 0.73. Αν σε όλες -να
υποθέσουμε –τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν εφαρμοσθεί συστήματα αξιολόγησης και
υπάρχουν αυτά τα αποτελέσματα τότε τίθεται το ερώτημα: «έχει νόημα η αξιολόγηση»; Από την άλλη, αν στο χειρότερο
μισό συμπεριλαμβάνονται χώρες με έντονο ανταγωνισμό στην κοινωνική τους
οργάνωση π.χ. ΗΠΑ, Ταϊβάν, Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και στο πρώτο μισό π.χ.
Σαγκάη, Κορέα, Χονγκ-Κονγκ, τι
συμπέρασμα να βγάλουμε για τα ανταγωνιστικά ή τα συνεργατικά σχολεία, ανοιχτά ή
κλειστά στην κοινωνία σχολεία; Πάντως, ένα από τα συμπεράσματα είναι
ότι ανάλογα με την πολιτική τοποθέτησή του ο καθένας μπορεί να ισχυρισθεί αυτό
που θέλει χρησιμοποιώντας αντικειμενικές μετρήσεις.
Τέλος, σύμφωνα με την «Έκθεση της
ΕΕ για την εκπαίδευση: ικανοποιητική πρόοδος, χρειάζονται όμως περισσότερες
προσπάθειες για να επιτευχθούν οι στόχοι» (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-488_el.htm)
για την δεκαετία 2000-2010 τέθηκε ως στόχος η αύξηση των πτυχιούχων
μαθηματικών, θετικών επιστημών και τεχνολογίας κατά 15%, στόχος που τελικά
ξεπεράστηκε κατά πολύ φθάνοντας το 37%. Δηλ. θα χρειάζονταν περισσότεροι
εκπαιδευτικοί αυτών των κλάδων και επειδή θα έπρεπε να προσλάβουν από τους ήδη
υπάρχοντες θα έπρεπε, να γίνουν πιο ελαστικά τα κριτήρια επιλογής τους. Αν για
κάποιο λόγο αποφασισθεί –από ποιους ειδικούς;- ότι πρέπει να αυξηθούν οι
απόφοιτοι των ανθρωπιστικών σπουδών, θα περισσέψουν οι μαθηματικοί κ.λ.π. αυτοί
που την προηγούμενοι δεκαετία είχαν κριθεί ικανοί για την εκπαίδευση!
Σε αυτές τις μετρήσεις που
αποκτούν βαρύτητα εξ αιτίας της «επιστημονικότητας» που επικαλούνται ότι διαθέτουν,
ας αντιπαρατεθούν μερικές φιλοσοφικές ή ψυχαναλυτικές θέσεις όπως του
Καστοριάδη : «Το ουσιώδες της παιδείας αντιστοιχεί στη σχέση που θα
εγκατασταθεί ανάμεσα στον ενήλικο και στο παιδί και στην εξέλιξη αυτής της
σχέσης, η οποία εξαρτάται από αυτό που ο ένας και ο άλλος θα κάνουν.» («Η
φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας» σελ. 110-111) ή του Φρόυδ, που ενστερνίζεται
και ο Λακάν, για το «αδύνατο της διαπαιδαγώγησης»
Αλλά ακόμη και αν δεχθούμε την
αξιολόγηση, ποιος είναι ο αξιόπιστος φορέας που θα εγγυηθεί γι’ αυτήν; Θα είναι
δημόσιος όπως όλες οι «ανεξάρτητες αρχές» ή ιδιωτικός κάτι αντίστοιχο των Μοody's, Standard and Poor's και Fitch με τον ρόλο που παίζουν
στη χειραγώγηση της κοινής γνώμης;
Κατά της αξιολόγησης, λοιπόν, αλλά συμβιβασμός και πρόταση για αξιολόγηση όπως αυτή προτείνεται από το
ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. με το σκεπτικό ότι όσο και να απορρίπτεις τον καπιταλισμό δεν μπορείς
να κινηθείς αγνοώντας ότι ζεις μέσα σ’ αυτόν.
Στην Κατανόηση Κειμένου
|
|||
Σαγκάη-Κίνα
|
556
|
48
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Κορέα
|
539
|
||
Φινλανδία
|
536
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
533
|
||
Σιγκαπούρη
|
526
|
||
Καναδάς
|
524
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
521
|
||
Ιαπωνία
|
520
|
||
Αυστραλία
|
515
|
||
Ολλανδία
|
508
|
25
|
Διαφορά της παγκόσμιας
καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Βέλγιο
|
506
|
||
Νορβηγία
|
503
|
||
Εσθονία
|
501
|
||
Ελβετία
|
501
|
||
Πολωνία
|
500
|
||
Ισλανδία
|
500
|
||
ΗΠΑ
|
500
|
||
Λιχτενστάιν
|
499
|
||
Σουηδία
|
497
|
||
Γερμανία
|
497
|
||
Ιρλανδία
|
496
|
||
Γαλλία
|
496
|
||
Ταϊβάν
|
495
|
||
Δανία
|
495
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
494
|
||
Ουγγαρία
|
494
|
||
Πορτογαλία
|
489
|
||
Μακάο-Κίνα
|
487
|
||
Ιταλία
|
486
|
||
Λετονία
|
484
|
||
Σλοβενία
|
483
|
||
Ελλάδα
|
483
|
||
0,48
|
στην επιμέρους κλίμακα
εντοπισμού πληροφορίας
|
|||
Σαγκάη-Κίνα
|
549
|
36
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της
Φιλανδίας
|
Κορέα
|
542
|
||
Φινλανδία
|
532
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
530
|
||
Ιαπωνία
|
530
|
||
Σιγκαπούρη
|
526
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
521
|
||
Ολλανδία
|
519
|
||
Καναδάς
|
517
|
||
Βέλγιο
|
513
|
45
|
Διαφορά της παγκόσμιας καλύτερης
βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Αυστραλία
|
513
|
||
Νορβηγία
|
512
|
||
Λιχτενστάιν
|
508
|
||
Ισλανδία
|
507
|
||
Σουηδία
|
505
|
||
Ελβετία
|
505
|
||
Εσθονία
|
503
|
||
Δανία
|
502
|
||
Ουγγαρία
|
501
|
||
Γερμανία
|
501
|
||
Πολωνία
|
500
|
||
Ιρλανδία
|
498
|
||
Ταϊβάν
|
496
|
||
Μακάο-Κίνα
|
493
|
||
Κροατία
|
492
|
||
ΗΠΑ
|
492
|
||
Γαλλία
|
492
|
||
Σλοβακία
|
491
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
491
|
||
Σλοβενία
|
489
|
||
Πορτογαλία
|
488
|
||
Ιταλία
|
482
|
||
Ισπανία
|
480
|
||
Τσεχία
|
479
|
||
Αυστρία
|
477
|
||
Λιθουανία
|
476
|
||
Λετονία
|
476
|
||
Λουξεμβούργο
|
471
|
||
Ρωσία
|
469
|
||
Ελλάδα
|
468
|
||
0,20
|
στην επιμέρους κλίμακα σύνθεσης και
ανάλυσης κειμένου
|
|||
Σαγκάη-Κίνα
|
558
|
54
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της
Φιλλανδίας
|
Κορέα
|
541
|
||
Φινλανδία
|
538
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
530
|
||
Σιγκαπούρη
|
525
|
||
Καναδάς
|
522
|
||
Ιαπωνία
|
520
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
517
|
||
Αυστραλία
|
513
|
||
Ολλανδία
|
504
|
20
|
Διαφορά της παγκόσμιας
καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλλανδίας
|
Βέλγιο
|
504
|
||
Πολωνία
|
503
|
||
Ισλανδία
|
503
|
||
Νορβηγία
|
502
|
||
Ελβετία
|
502
|
||
Γερμανία
|
501
|
||
Εσθονία
|
500
|
||
Ταϊβάν
|
499
|
||
Λιχτενστάιν
|
498
|
||
Γαλλία
|
497
|
||
Ουγγαρία
|
496
|
||
ΗΠΑ
|
495
|
||
Σουηδία
|
494
|
||
Ιρλανδία
|
494
|
||
Δανία
|
492
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
491
|
||
Ιταλία
|
490
|
||
Σλοβενία
|
489
|
||
Μακάο-Κίνα
|
488
|
||
Τσεχία
|
488
|
||
Πορτογαλία
|
487
|
||
Λετονία
|
484
|
||
Ελλάδα
|
484
|
||
0,63
|
στην επιμέρους κλίμακα αναστοχασμού
και αξιολόγησης
|
|||
Σαγκάη-Κίνα
|
557
|
47
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της
Φιλανδίας
|
Κορέα
|
542
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
540
|
||
Φινλανδία
|
536
|
||
Καναδάς
|
535
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
531
|
||
Σιγκαπούρη
|
529
|
||
Αυστραλία
|
523
|
||
Ιαπωνία
|
521
|
||
ΗΠΑ
|
512
|
||
Ολλανδία
|
510
|
21
|
Διαφορά της παγκόσμιας
καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Βέλγιο
|
505
|
||
Νορβηγία
|
505
|
||
Εσθονία
|
503
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
503
|
||
Σουηδία
|
502
|
||
Ιρλανδία
|
502
|
||
Πολωνία
|
498
|
||
Λιχτενστάιν
|
498
|
||
Ελβετία
|
497
|
||
Ισλανδία
|
496
|
||
Πορτογαλία
|
496
|
||
Γαλλία
|
495
|
||
Ταϊβάν
|
493
|
||
Δανία
|
493
|
||
Λετονία
|
492
|
||
Γερμανία
|
491
|
||
Ουγγαρία
|
489
|
||
Ελλάδα
|
489
|
||
0,55
|
στην επιμέρους κλίμακα συνεχών
κειμένων
|
|||
Σαγκάη-Κίνα
|
564
|
51
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της
Φιλανδίας
|
Κορέα
|
538
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
538
|
||
Φινλανδία
|
535
|
||
Καναδάς
|
524
|
||
Σιγκαπούρη
|
522
|
||
Ιαπωνία
|
520
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
518
|
||
Αυστραλία
|
513
|
||
Ολλανδία
|
506
|
19
|
Διαφορά της παγκόσμιας
καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Νορβηγία
|
505
|
||
Βέλγιο
|
504
|
||
Πολωνία
|
502
|
||
Ισλανδία
|
501
|
||
ΗΠΑ
|
500
|
||
Σουηδία
|
499
|
||
Ελβετία
|
498
|
||
Εσθονία
|
497
|
||
Ιρλανδία
|
497
|
||
Ουγγαρία
|
497
|
||
Γερμανία
|
496
|
||
Ταϊβάν
|
496
|
||
Δανία
|
496
|
||
Λιχτενστάιν
|
495
|
||
Γαλλία
|
492
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
492
|
||
Πορτογαλία
|
492
|
||
Ιταλία
|
489
|
||
Μακάο-Κίνα
|
488
|
||
Ελλάδα
|
487
|
||
0,63
|
στην επιμέρους κλίμακα μη συνεχών
κειμένων
|
|||
Κορέα
|
542
|
28
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της
Φιλανδίας
|
Σαγκάη-Κίνα
|
539
|
||
Σιγκαπούρη
|
539
|
||
Φινλανδία
|
535
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
532
|
||
Καναδάς
|
527
|
||
Αυστραλία
|
524
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
522
|
||
Ιαπωνία
|
518
|
||
Ολλανδία
|
514
|
42
|
Διαφορά της παγκόσμιας
καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Εσθονία
|
512
|
||
Βέλγιο
|
511
|
||
Λιχτενστάιν
|
506
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
506
|
||
Ελβετία
|
505
|
||
ΗΠΑ
|
503
|
||
Ταϊβάν
|
500
|
||
Ισλανδία
|
499
|
||
Νορβηγία
|
498
|
||
Σουηδία
|
498
|
||
Γαλλία
|
498
|
||
Γερμανία
|
497
|
||
Πολωνία
|
496
|
||
Ιρλανδία
|
496
|
||
Δανία
|
493
|
||
Πορτογαλία
|
488
|
||
Ουγγαρία
|
487
|
||
Λετονία
|
487
|
||
Μακάο-Κίνα
|
481
|
||
Ιταλία
|
476
|
||
Σλοβενία
|
476
|
||
Τσεχία
|
474
|
||
Ισπανία
|
473
|
||
Ελλάδα
|
472
|
||
0,33
|
μαθηματικά
|
|||
Σαγκάη-Κίνα
|
600
|
74
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της
Φιλανδίας
|
Σιγκαπούρη
|
562
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
555
|
||
Κορέα
|
546
|
||
Ταϊβάν
|
543
|
||
Φινλανδία
|
541
|
||
Λιχτενστάιν
|
536
|
||
Ελβετία
|
534
|
||
Ιαπωνία
|
529
|
||
Καναδάς
|
527
|
||
Ολλανδία
|
526
|
60
|
Διαφορά της παγκόσμιας
καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Μακάο-Κίνα
|
525
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
519
|
||
Βέλγιο
|
515
|
||
Αυστραλία
|
514
|
||
Γερμανία
|
513
|
||
Εσθονία
|
512
|
||
Ισλανδία
|
507
|
||
Δανία
|
503
|
||
Σλοβενία
|
501
|
||
Νορβηγία
|
498
|
||
Σλοβακία
|
497
|
||
Γαλλία
|
497
|
||
Αυστρία
|
496
|
||
Πολωνία
|
495
|
||
Σουηδία
|
494
|
||
Τσεχία
|
493
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
492
|
||
Ουγγαρία
|
490
|
||
Λουξεμβούργο
|
489
|
||
Πορτογαλία
|
487
|
||
Ιρλανδία
|
487
|
||
ΗΠΑ
|
487
|
||
Ιταλία
|
483
|
||
Ισπανία
|
483
|
||
Λετονία
|
482
|
||
Λιθουανία
|
477
|
||
Ρωσία
|
468
|
||
Ελλάδα
|
466
|
||
0,19
|
φυσικές επιστήμες
|
|||
Σαγκάη-Κίνα
|
575
|
47
|
Διαφορά
της παγκόσμιας καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της
Φιλανδίας
|
Φινλανδία
|
554
|
||
Χονγκ Κονγκ-Κίνα
|
549
|
||
Σιγκαπούρη
|
542
|
||
Ιαπωνία
|
539
|
||
Κορέα
|
538
|
||
Νέα Ζηλανδία
|
532
|
||
Καναδάς
|
529
|
||
Εσθονία
|
528
|
58
|
Διαφορά της παγκόσμιας
καλύτερης βαθμολογίας από την καλύτερη ευρωπαϊκή πλην της Φιλανδίας
|
Αυστραλία
|
527
|
||
Ολλανδία
|
522
|
||
Λιχτενστάιν
|
520
|
||
Γερμανία
|
520
|
||
Ταϊβάν
|
520
|
||
Ελβετία
|
517
|
||
Ηνωμένο Βασίλειο
|
514
|
||
Σλοβενία
|
512
|
||
Μακάο-Κίνα
|
511
|
||
Πολωνία
|
508
|
||
Ιρλανδία
|
508
|
||
Βέλγιο
|
507
|
||
Ουγγαρία
|
503
|
||
ΗΠΑ
|
502
|
||
Νορβηγία
|
500
|
||
Τσεχία
|
500
|
||
Δανία
|
499
|
||
Γαλλία
|
498
|
||
Ισλανδία
|
496
|
||
Σουηδία
|
495
|
||
Λετονία
|
494
|
||
Αυστρία
|
494
|
||
Πορτογαλία
|
493
|
||
Λιθουανία
|
491
|
||
Σλοβακία
|
490
|
||
Ιταλία
|
489
|
||
Ισπανία
|
488
|
||
Κροατία
|
486
|
||
Λουξεμβούργο
|
484
|
||
Ρωσία
|
478
|
||
Ελλάδα
|
470
|
||
0,19
|
sto tholomeno sou mualooooo...
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εκπαιδευτικοί εν Δράσει"
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο blog eίναι χώρος ενημέρωσης, συζήτησης, ανταλλαγής απόψεων και ιδεών, εντελώς ελεύθερα, και δημοκρατικά. Ο καθένας έχει δικαίωμα να καταθέσει άποψη, πρόταση, ή να σχολιάσει την όποια πρόταση, ιδέα. Αλλά με ΥΠΟΓΡΑΦΗ, στα Ανώνυμα σχόλια εννοείται δεν απανταμε!
Για την αντιγραφή
Στογιάννης Θανάσης